Borneliv.dk formidler legetøjsforskning
Børn bruger en stor del af deres tid på at lege med legetøj. Jørn Martin Steenhold har forsket i legetøj for at se, hvordan børn udvikler sig gennem leg. Gennem sin legetøjsforskning har han fundet ud af, hvordan alle mennesker vokser og udvikles gennem leg, både med og uden legetøj.
Legetøjsforskning på Børneliv forklarer legetøj
Det er muligt at udvikle forskellige sider af sig selv, gennem leg og læring. Børneliv er en hjemmeside, der er sammensat af Jørn Martin Steenhold, som giver mere info om legetøjsforskning. Det er stedet, du har mulighed for at lære mere om selve forskningen. I sin legetøjsforskning er han kommet frem til, at definitionen for legetøj er helt ved siden af realiteten. Ifølge legetøjsforskningen er legetøj nemlig ikke kun forbeholdt børn, men er universelle redskaber, der giver plads til læring og udvikling. Det er derfor ikke tidsfordriv for de små, men en læringsproces for alle mennesker. Legetøjsforskningen er dog mest med fokus på børn, da det netop er dem, der udvikles mest gennem leg og legetøj. Der er snak om legetøj som værktøj, og hvordan legetøj egentlig startede. Borneliv.dk har en masse spændende artikler, der går meget mere i dybden med bl.a. udviklingen af legetøj, og hvilken form for legetøj børn får mest ud af.
Udvikling gennem legetøj varierer mellem børn
Jørn Martin Steenhold forklarer gennem sin legetøjsforskning, at der er en stor forskel på leg og legetøj. Den ene er materiel, den anden er åndelig. I legeforskningen forklarer han legetøj gennem pædagogiske og psykologiske klassifikationer. Der er meget fokus på, at forskelligt legetøj stimulerer barnets udvikling, men også hvordan forskellige situationer har en betydning. Det betyder blandt andet, at alder, handicap, forudsætninger m.m. har en stor betydning for udvikling. Der vil derfor være forskel på børns udvikling og læring gennem leg alt efter deres baggrund. Dette kan også ses i de socialantropologisk orienterede klassifikationer, som han også kommer ind på i sin legetøjsforskning. Disse klassifikationer anser legetøj for at have en sammenhæng med den sociale og kulturelle tradition. Derfor vil forskellig opdragelse, kultur og områder gøre en forskel på børns udvikling. Han tager fat i meget i sin legetøjsforskning, men han har specielt et kig på fire forskellige lege, der er aktivitetsleg, sanse- og operativ leg, eksperimenterende og skabende leg og sociale aktiviteter. Lyder legetøjsforskning spændende, og vil du gerne vide mere? Så tag ind forbi borneliv.dk.
Jørn Martin Steenhold har skabt borneliv.dk for at skabe indsigt og dialog på basis af sin forskning i bl.a. leg og legetøj.